Een ICT infrastructuur die flexibel, betrouwbaar en veilig is, helpt een onderneming om haar doelen te bereiken en concurrentievoordeel te vergaren. Is de ICT infrastructuur daarentegen niet correct geïmplementeerd? Dan loopt een organisatie een serieus risico op connectiviteits-, productiviteits- en beveiligingsproblemen. Denk bijvoorbeeld aan systeemstoringen of digitale inbraken. Cyberaanvallen evolueren namelijk in een rap tempo. Cybercriminelen worden slimmer en professioneler, waardoor cybersecurity een steeds belangrijker aandachtspunt is voor bedrijven. 

Betrouwbare en veilige ICT infrastructuur is niet alleen van fundamenteel belang voor de duurzaamheid van uw organisatie, maar ook voor de schaalbaarheid. Slimme investeringen in hardware, software en netwerkdiensten zijn het verschil tussen een toekomstbestendige of een falende organisatie. Maar wat houdt een ICT infrastructuur precies in? En wanneer is de ICT infrastructuur toereikend voor uw organisatie? Op deze pagina leest u alles wat u moet weten over dit onderwerp, zoals:

Wat is een ICT infrastructuur?

De componenten van een ICT infrastructuur bestaan uit verschillende, van elkaar afhankelijke elementen. Die componenten kunnen we onderverdelen in:

  • hardware;
  • software;
  • fysieke faciliteiten;
  • netwerk;
  • server
  • verbindingen;
  • serverruimte en/of datacenter.

Een blik op de twee hoofdgroepen, hardware en software, maakt duidelijk op welke manier ze afhankelijk van elkaar zijn. Hardware gebruikt software (zoals een besturingssysteem) om te werken. Een besturingssysteem beheert systeembronnen en hardware. Besturingssystemen maken daarnaast ook verbindingen tussen softwaretoepassingen en fysieke resources met behulp van netwerkcomponenten.

Typen ICT infrastructuur

Er zijn 3 typen ICT infrastructuur: een traditionele ICT infrastructuur, een cloud infrastructuur en een hybride infrastructuur.

1. Traditionele ICT infrastructuur (on premises)

Een traditionele ICT infrastructuur bestaat uit de gebruikelijke hardware- en softwarecomponenten: faciliteiten, datacenters, servers, netwerkhardware, desktopcomputers en softwareoplossingen voor bedrijfsapplicaties. Deze configuratie vereist meestal meer vermogen en fysieke ruimte dan andere soorten infrastructuur. Een traditionele infrastructuur wordt doorgaans on-premises geïnstalleerd voor gebruik door het bedrijf of voor privégebruik. On-premises betekent dat de software die een bedrijf gebruikt, geïnstalleerd is op servers en computers in het eigen bedrijfspand.

2. Cloud-infrastructuur (toegang via het internet)

Een cloud-infrastructuur is grotendeels vergelijkbaar met een traditionele infrastructuur, maar bij dit type infrastructuur hebben eindgebruikers toegang tot de infrastructuur via internet. Door virtualisatie krijgen organisaties de mogelijkheid resources te gebruiken, zonder ze on-premises te hoeven installeren. Hierdoor vereist dit type infrastructuur minder vermogen en minder fysieke ruimte. Daardoor is cloud-infrastructuur vaak goedkoper dan de traditionele vorm van ICT infrastructuur. Daarnaast is bij cloud-infrastructuur sprake van een beschikbaarheid en continuïteit van data en applicaties, ook als werknemers niet op locatie werken. Cloud-infrastructuur maakt het dan ook mogelijk om efficiënter en effectiever samen te werken.

3. Hybride ICT infrastructuur (combinatie van cloud en on premises)

Een hybride IT-omgeving is een netwerk dat cloud en on-premise combineert. Bedrijven die kiezen voor een hybride ICT infrastructuur maken dus eigenlijk een gedeeltelijke overstap naar de cloud. Applicaties en data worden alleen naar de cloud overgebracht wanneer dit interessant is voor de organisatie. Wanneer dit niet nodig is, blijven de applicaties gewoon draaien op het eigen serverpark. Hetzelfde geldt voor data: alleen die data die gedeeld moet worden over verschillende locaties wordt overgebracht naar de cloud.

 

De beste ICT infrastructuur voor bedrijven

Wat is het juiste type ICT infrastructuur voor uw organisatie?

Wat het juiste type en de beste instellingen voor uw ICT infrastructuur zijn, hangt af van uw behoefte en doel. Sommige doelen zijn echter universeel voor elke onderneming. Een optimale infrastructuur zal in elk geval zorgen voor high-performance opslag, een netwerk met lage latency, security, een geoptimaliseerd Wide Area Network (WAN) en hoge uptime. 

Zeker bij een cloud-infrastructuur is het belangrijk om te beschikken over verbindingen die het mogelijk maken om data razendsnel door het netwerk te verplaatsen. Denk bijvoorbeeld aan oplossingen als glasvezel, dark fiber, hollow fiber en SD-WAN. 

SD-WAN stelt u in staat om bedrijfskritisch verkeer en realtime-diensten te prioriteren en deze data automatisch over de efficiëntste route naar uw ontvangers te sturen. SD-WAN zorgt ook voor een hogere WAN-beschikbaarheid. Het is een ideale oplossing voor organisaties met meerdere vestigingen om snel en efficiënt data uit te wisselen met andere locaties.

ICT infrastructuurmanagement voor bedrijven

Effectief ICT infrastructuurmanagement zorgt ervoor dat uw softwaretoepassingen en netwerken op topniveau blijven werken. Bovendien kan het downtime, uitval en andere kostbare en tijdrovende ICT-problemen voorkomen.

De manier waarop u de infrastructuur beheert, kan verstrekkende gevolgen hebben voor alle aspecten van een organisatie. Een externe partner die gespecialiseerd is in het beheer van ICT infrastructuren kan u helpen bij het optimaal benutten van uw infrastructuur, nu en in de toekomst.

ICT infrastructuurmanagement biedt structuur en controle aan de functies die verantwoordelijk zijn voor diverse technische en organisatorische operaties. Dit geldt voor het beheer van fysieke en virtuele omgevingen, netwerken en hard- en software.

De 10 belangrijkste voordelen van ICT infrastructuurmanagement

De voordelen van ICT infrastructuurmanagement uiten zich voornamelijk in meer gebruiksgemak, kostenbesparingen en duidelijkere informatie en rapportages. Profiteer van de onderstaande voordelen:

  1. U reageert sneller op veranderende en verstorende omstandigheden.
  2. Flexibele en agile procedures leiden tot proactieve (in plaats van reactieve) managementstrategieën. Zo speelt u makkelijker in op nieuwe marktontwikkelingen en klant- of gebruikersbehoeften.
  3. Geautomatiseerd werk vermindert arbeid, kosten (er zijn minder mensen nodig voor het uitvoeren van repetitieve taken) en impactvolle gebeurtenissen als veiligheidsincidenten.
  4. Een betere capaciteitsplanning laat processen en mensen beter renderen.
  5. De centralisatie van informatie stelt gegevens in (near) realtime beschikbaar en maakt rapportage mogelijk.
  6. Gestroomlijnde dagelijkse functies en operaties maken meer tijd vrij voor personeel om waarde voor de organisatie te creëren.
  7. Een verbeterde klanttevredenheid vergroot de klantloyaliteit en de kans op herhaalaankopen.
  8. Verbeterde prestaties van uw gehele IT-landschap. 
  9. Minder downtime door snellere implementaties en kortere reparatietijden.
  10. Een verbeterd overzicht van uw ICT infrastructuur en databeheer leidt tot een betere naleving van normen en regels op het gebied van informatiebeveiliging (ISO 27001) en privacybescherming (AVG).

 

De 10 belangrijkste voordelen van ICT infrastructuurmanagement

De 5 ‘best practices’ voor een goede ICT infrastructuur

Nieuwe en voortdurend evoluerende technologieën zorgen ervoor dat de eisen van een ICT infrastructuur constant veranderen. Werkt uw huidige infrastructuur optimaal voor uw organisatie? Controleer het aan de hand van de volgende 5 vragen:

1. Wat zijn uw technologische behoeften?

Voordat u uw huidige infrastructuur onder de loep neemt, of naar vervangende onderdelen kijkt, moet u zich afvragen wat de technologische behoeften van uw organisatie zijn. Wat heeft uw organisatie nodig om klanten en medewerkers tevreden te houden? En welke technologie levert u een concurrentievoordeel op? Met deze informatie vormt u een basisstandaard. Vervolgens kijkt u of uw huidige infrastructuur hieraan voldoet. 

2. Is uw netwerk toereikend?

Netwerken moeten tegenwoordig steeds meer ballast kunnen dragen. Heeft u voldoende bandbreedte, met andere woorden: laden webpagina’s en -applicaties snel genoeg? Is er sprake van vertraging in het beeld of geluid tijdens videocalls? Heeft u genoeg ruimte voor dataopslag? Zeker nu veel applicaties in de cloud draaien, is het van belang dat uw netwerk toereikend functioneert.

3. Wat mist nog?

Bekijk uw huidige infrastructuur kritisch. Doet ze haar werk? Staat ze uw organisatie toe om competitief te blijven? Zijn uw medewerkers tevreden en productief? Zo niet, dan is dit uw kans om deze gaten in uw infrastructuur te identificeren. Het benoemen van de tekortkomingen helpt u bij het formuleren van een eventueel voorstel voor een nieuwe infrastructuur.

4. Wat is uw TCO?

De TCO, Total Cost of Ownership, is het totaal van alle directe en indirecte kosten die zijn verbonden aan uw infrastructuur. Veel IT-afdelingen kijken alleen naar de directe kosten van een nieuwe technologie-aankoop, maar in veel gevallen vormt dit maar 20% van het gehele kostenplaatje. Vergelijk hoeveel u nu kwijt bent aan indirecte kosten als training, downtime, onderhoud, reparaties, etc. Kijk vervolgens wat een nieuwe ICT infrastructuur zou kosten of juist zou kunnen opleveren. Deze kosten vormen, samen met de aanschafprijs, de TCO. Dit kostenplaatje zou het uitgangspunt moeten zijn voor elke evaluatie van de betaalbaarheid van nieuwe technologie.

5. Heeft u een back-up- of redundancyplan?

Tot slot: wat biedt uw huidige infrastructuur als het gaat om back-up en redundantie? Oudere techniek biedt mogelijk geen gegevensduplicatie of virtuele opslagmogelijkheden in de cloud. Als uw infrastructuur niet goed voorbereid is op uitval of rampen, is het waarschijnlijk een goed idee om te kijken naar de mogelijkheden van een moderne infrastructuur. Zo voorkomt u dat uw data permanent kwijtraakt.

Managed service provider

Voldoet uw huidige ICT infrastructuur aan al uw behoeften? Is ze kostenefficiënt? En beschikt u over een toereikend back-up- en redundantieplan? Dan biedt uw ICT infrastructuur genoeg mogelijkheden voor de huidige staat van uw organisatie. Een managed service provider (MSP) kan ervoor zorgen dat dit ook zo blijft. Zoals gezegd kunnen de eisen van een ICT infrastructuur nogal eens veranderen. Een MSP kijkt naar de actuele behoeften van uw organisatie en nieuwe technologische ontwikkelingen die daarbij kunnen ondersteunen.

Bent u erachter gekomen dat uw huidige ICT infrastructuur ontoereikend is voor de behoeften van uw organisatie? Dan is het een goed idee om te kijken naar de mogelijkheden van een nieuwe infrastructuur. Een managed service provider helpt u bij het formuleren van de behoeften van uw organisatie en kan u koppelen aan de oplossing die bij uw organisatie past.

Hoe helpt Felton?

Wilt u ook dat uw ICT infrastructuur u ondersteunt bij het behalen van de ondernemings- of bedrijfsdoelstellingen? Felton is een ervaren managed service provider met veel ervaring in het ontwerpen, realiseren en beheren van ICT-infrastructuren. Dit doen we merkonafhankelijk, zodat u altijd de beste optie voor uw organisatie krijgt.

Om samen met u te beoordelen of uw huidige infrastructuur toereikend is voor de toekomst van uw organisatie, biedt Felton de Infrastructuur Audit aan. We kijken hierbij naar mogelijkheden om uw infrastructuur te moderniseren en nemen de staat van uw security onder de loep. Op basis hiervan geven we een gedegen advies over wat er eventueel kan worden verbeterd of gecorrigeerd.

Wilt u gebruikmaken van alle voordelen van ICT infrastructuurmanagement, uw downtime tot een minimum beperken en productiviteit optimaliseren? Of heeft u nog vragen over wat een goede ICT infrastructuur voor uw organisatie kan betekenen? Dan spreken we u graag. Bel onze commercieel directeur Edwin Korlaar op +31 (0)6 25 04 57 52 of stuur een e-mail naar: e.vankorlaar@felton.nl. We helpen u graag verder.

De beste ICT infrastructuur voor uw organisatie: alles wat u moet weten

Share This