REFERENTIECASE

Stamhuis Groep
Refcase Abrona

“Flexibiliteit, dat hééft Felton gewoon”.

Hoe lang Stamhuis Groep al zakendoet met Felton, weet hij niet precies. De relatie was er al toen hij acht jaar geleden in dienst trad. Wat Wilco Verburg als Manager ICT wél zeker weet: “We hebben in Felton een heel goede partner.”
Stamhuis Groep is een van de grootste Retailbouwers in Nederland, België en Duitsland met vestigingen in onder andere Utrecht, Medemblik, Zuidwolde, Zaltbommel, Raamsdonksveer, Keulen, Aarschot en Antwerpen. De circa 300 werknemers voeren gemiddeld 1.200 projecten per jaar uit voor kleine en grote opdrachtgevers, waaronder diverse landelijke en internationaal opererende winkelketens. Maar ook woningbouw en de realisatie en ombouw van een kantoor, restaurant, zorgcentrum en appartementencomplex zitten in de opdrachtportefeuille.

De kracht van Stamhuis is in ‘warp speed’ projecten uitvoeren. Sturend hierbij is het zogeheten Stamhuis Totaalconcept. Met de focus op een maximale voorbereiding kan Stamhuis zijn klanten deze unieke bouwsnelheid voor alle soort projecten garanderen.
Met een hecht team van op elkaar ingespeelde specialisten heeft het concern letterlijk alle disciplines in huis. Zelfs een eigen prefab-fabriek en een revisiecentrum ontbreken niet.

Sterke prestatie

Als het gaat om nieuwe technologie staan directies doorgaans niet te trappelen om early adopter te zijn. Eigenaar Henk Stamhuis is echter een man met een visie die vooruitkijkt en voorsprong creëert. Reden waarom men in zijn bedrijf werkt met 3D-modellen in plaats van tekeningen, zelfs op locatie. Deze innovatie vraagt een zware ICT-component. Een component die mede door de gewenste realtime informatievoorziening high-performance moet zijn. Bovendien is continuïteit cruciaal. Dit horen we vaker van klanten.

Wilco Verburg: “Als de ICT uitvalt, kan Stamhuis niet alle dagelijkse activiteiten uitvoeren. Wij willen daarom een minimale uptime van 98 procent. Tot nu toe zit Felton daar boven; een sterke prestatie.”

Stamhuis is circa drie jaar bezig geweest om zijn ERP opnieuw te implementeren. In 2020 is het systeem live gegaan. Met het systeem kan Stamhuis de dagelijkse processen beter ondersteunen. Verburg: “Het is een heel zware en zeer complexe applicatie waarin we heel veel onderdelen van onze dienstverlening met elkaar kunnen linken. Dat is nodig, want één aspect in onze keten raakt alle andere. De onderliggende techniek van dit hele project hebben we samen met Felton verdomd goed voor mekaar gekregen!”

Zorgverlener schenkt koffie in

Helemaal vrolijk

Partnership ziet hij als de basis van de succesvolle samenwerking. “Felton is geen leverancier, maar partner. Alleen in een gelijkwaardige relatie kun je complexe vraagstukken met elkaar delen en gezamenlijk tot goede oplossingen komen. Wat je daarvoor nodig hebt? Honderd procent vertrouwen in elkaar. Maar we vullen elkaar ook aan. Felton verzorgt het werkplekbeheer en systeembeheer, wij doen zelf het functioneel en applicatiebeheer. Vanuit onze Visie bepalen we zelf waar we naartoe gaan, welke technologie we nodig hebben en wat voor ons het beste is. Zo kijken we nu vooruit naar 2026. Als het aankomt op technisch ontwerpen, schuiven de specialisten van Felton aan met gevraagd en ongevraagd advies. Daar word ik helemaal vrolijk van. Ook denken ze mee wanneer er tussentijds nieuwe features binnen de systemen zijn. Dat is het mooie spel dat we met Felton hebben en de meerwaarde die we zoeken.”

Verburg benadrukt dat de business in the lead is. “De techniek ondersteunt het primaire proces. Ook Stamhuis wil hierbij maximaal gebruikmaken van standaarden. We hadden voorheen nog veel applicaties on-premise, maar hebben inmiddels besloten niet meer te investeren in ijzer. We gaan de Felton Private Cloud in. Nadat Stan Bridie ons meenam naar het datacenter in Alblasserdam en fysiek kon aanwijzen waar onze data staat en welke maatregelen ervoor zorgen dat we altijd kunnen blijven draaien, waren alle twijfels weg. Sommige onzekerheden moet je loslaten en erop vertrouwen dat je de beste oplossing krijgt.”

Beste compliment

“En de beste oplossing is nodig voor Stamhuis, want onze interne en externe klant verwacht tegenwoordig dat alle functionaliteiten beschikbaar zijn, waar men ook is, dat het werkt en dat het snel is. Wij zijn non-stop bezig dat te faciliteren en daar is Felton evengoed een partij in. We hebben meerdere zware applicaties draaien waar veel Stamhuis-medewerkers tegelijkertijd informatie invoeren, calculeren, bestellen en ontwerpen. Wanneer processen elkaar te veel in de weg zitten en niet aangepast kunnen worden, moet er meer rekenkracht worden toegekend zodat het nog beter en sneller werkt. Dat vraagt flexibiliteit, en dat hééft Felton gewoon.”

Over de samenwerking is Verburg dan ook heel tevreden. “Als je geen klachten hoort van je gebruikers is dat toch het beste compliment dat je kunt krijgen?”

“Felton is geen leverancier, maar partner. Alleen in een gelijkwaardige relatie kun je complexe vraagstukken met elkaar delen en gezamenlijk tot goede oplossingen komen.”

Share This